mandag 15. november 2010

Reklameanalyse Tine Melk

Tine Melk
Presentasjon av reklamen:
Avsender av denne reklamen er helt klart Tine. Det norske, mest kjente meieriproduktmerket. Kanalen de bruker med akkurat denne reklamen ser ut til å være i plakatlignende form, evt. Avisinnlegg eller som et bilde på internett.
Budskapet i denne reklamen er drikk mer melk! Melken det reklameres for er med ekstra D-vitamin og i tillegg bare 0,7 % fett. De nevner i reklamen at 1 av 2 nordmenn har mangel på D-vitamin, og at ved at denne melken da inneholder ekstra kan du være med på å forbedre dette.
Jeg vil si at hele det norske folk er mottaker av denne reklamen, så lenge du er gammel nok til å tyde reklamens mening og hensikt. Ødeleggende ting som støy, vil ikke være et problem her, da reklamen er i bilde form, uten noe lyd.
Effekten denne reklamen kan ha hos folk er at de blir “redde” for at de er blant dem som får i seg for lite D-vitamin, og da ved å drikke denne melken vil de kunne forbedre dette.

Beskrivelse av reklamen:
Det første man legger merke til når man leser overskriften, er at Tine har fjernet alle D-ene. Grunnet til dette er selvfølgelig fordi det reklameres for at nordmenn generelt får for lite D-vitamin. Så ved å fjerne alle D-ene i overskriften, får du på en måte vist dette tydelig med en gang, pluss at det blir fort litt mer spennende å lese videre når man ser at det er noe annerledes med teksten. Deretter har de satt en litt mindre tekst, med litt mer viktig informasjon i lenger ned. Det er i tillegg tatt med et stort bilde av en Tine Melkekartong av den typen det reklameres for. I tillegg er både bildet og Tine-logoen plassert nede i høyre hjørne, noe som gjør at det blir veldig naturlig for oss som leser reklamen.

Virkemidler: Komposisjonsprinsipper:
De viktigste komposisjonsprinsippene i denne reklamen er:
-          Det er et veldig blikkfang i denne reklamen, man ser den store teksten veldig tydelig, og blir fort interessert i å lese hva som står der.
-          Det er en tydelig kontrast mellom den veldig store teksten, og den ganske mye mindre teksten. Dessuten er det en liten kontrast fra alt det hvite på teksten i forhold til den rød Tine logoen.
Det viktigste komposisjonsprinsippet i denne reklamen vil jeg si er den store kontrasten på den store og den lille teksten.


Virkemidler: Språk:
-          Det finnes tegn på noen plussord og minusord i denne teksten. Hele reklamen handler jo om å få det norske folk til kjøpe Tine Melk for å kunne få i seg nok D-vitaminer. Et eksempel på negativ ladet ord er at de spør om du får i deg for lite D-vitamin, noe som de helt tydelig mener ikke er bra for kroppen din.
-          Et ord som blir gjentatt veldig mange ganger i denne teksten er hva mye av teksten handler om, nettopp D-vitamin. Ordet D-vitamin blir gjentatt opp til flere ganger i teksten.
-          De bruker en veldig alvorlig måte å skrive dette på. De har ren fakta om at mange mennesker i Norge får i seg for lite D-vitamin og at dette kan gå utover kroppen på måter vi ikke syns noe om.
Jeg tror det viktigste virkemiddelet i denne teksten er den sistnevnte. De prøver å “skremme” oss til å kjøpe melk for å få i oss nok D-vitaminer.

Tegn og ideologi:
Jeg ser to tegn som kommer veldig tydelig fram i reklamen. Det er blomstene på Tine-kartongen og Tinelogoen. Blomstene på melkekartongen symboliserer naturlig og sunt, mens Tinelogoen er på mange måter et symbol om man bare ser på den lille “kronen” over “Tine”, mens om man tar hele logoen i et, med teksten så er det et ikon.
I tillegg så er Tinelogoen en veldig kjent logo, som gjør at med en gang vi ser denne logoen så tenker vi på produktet som sundt og trygt å kjøpe.
Blomsten på melkekartongen derimot vil jeg si er en kode, for oss nordmenn representerer det naturlig og sunnhet. Begge disse tingene er jo også melk.

Min personlige mening:
Jeg syns det er en generelt god reklame, det er ingen morsom reklame, men en informativ reklame. Den forteller oss om en viktig ting som D-vitaminer, og hvorfor det er viktig for kroppen vår. Og klarer veldig bra å reklamere for sitt eget produkt ved å snakke om noe annet. Den fanger leserens interesse med den store teksten, noe som er veldig viktig for at folk skal gidde lese en reklame som ikke fokuserer på humor. 

1 kommentar: